RECENZIA: Jo Nesbø a kniha Smäd

Nekorunovaný kráľ severskej krimi píše, ako keby česť a spravodlivosť mali zmysel a na jeho slovách závisel osud ľudstva. Jeho Harry Hole sa bude snažiť vyriešiť najzamotanejšie prípad svojej kariéry.

Nórsky spisovateľ Jo Nesbø (1960) patrí už pekných pár rokov medzi najvýraznejšie postavy severskej detektívky. Tento bývalý novinár a maklér vstúpil do sveta literatúry v roku 1997, kedy vyšiel jeho detektívny román Netopierí muž. Kniha bola ocenená niekoľkými prestížnymi cenami a autorovi zabezpečila priazeň nielen u čitateľov, ale aj u literárnych kritikov. Dnes má Nesbo na svojom konte takmer dve desiatky knihy, ktoré sú preložené do tridsaťpäť jazykov a už vyšli v sto štyridsiatich krajinách.

smad

Hoci Nesbo píše aj knihy pre deti a občas napíše aj nejakú detektívku bez Harryho, pravda je, že Harry Hole je skvelá obchodná značka, ktorá je stávkou na istotu. Kniha Smäd z vydavateľstva Ikar je jedenástym dielom série a trúfam si povedať, že je zo všetkých románov najlepší. Hneď na začiatku skočíte rovnými nohami do vražedného šialenstva, nad ktorým zostáva rozum stáť. Nesbo sa tentokrát vyhral s každou vetou a z textu je poznať, ako si písanie užíval.

Ak ste s autorom zatiaľ nemali tú česť a chystáte sa začať rovno Smädom, mala by som vás upozorniť, že Harry má komplikovaný osobný a pracovný život, ktorý je vo veľkej miere súčasťou detektívnych zápletiek. A tak vám odporúčam, aby ste sa vrátili minimálne o niekoľko kníh naspäť a zistili, čo všetko viedlo k tomu, že je taký, aký je. Autorov štýl písania zreje ako víno a kniha Smäd je plná vybrúsených obratov, slovných hrátok a originálneho humoru. Celkovo je román  zábavný, ale zároveň aj nesmierne brutálny a drsný.

Smäd koketuje s témou vampirizmu a všetko nasvedčuje tomu, že jeho legendárny vyšetrovateľ Harry Hole bude musieť čeliť okrem nepriateľov aj rade tajomných javov, ktoré sa doteraz objavovali iba v literatúre. Sám Harry je v skvelej forme a svojich kolegov aj čitateľov bude od začiatku do konca oslňovať geniálnymi dedukciami, pred ktorými by zbledol závisťou aj Sherlock Holmes.

Harry sa už tri roky hrá na vzorného manžela, ktorý prednáša na univerzite a vyhýba sa alkoholu, s ktorým mal kedysi obrovské problémy. Lenže v meste začne úradovať perverzný zabijak a Harry prijíma ponuku na zostavenie špeciálneho vyšetrovacieho tímu. V istom smere spolupracuje s policajtmi, ale pretože je to Harry, pripravte sa na svojrázne vyšetrovacie metódy a rozsah intríg.

Priestor dostali aj vedľajšie postavy a obzvlášť niektoré prežijú hotové drámy. Nesbo vám pripravil rad šokujúcich prekvapení, a čo sa týka zápletiek, je ich toľko a sú tak prepletené, že nemáte šancu čokoľvek vyriešiť. V prípade falošných stôp sa mu podaril popravde husársky kúsok. Podozrievať budete snáď každého, ale skutočného páchateľa vôbec nevezmete do úvahy. Z hľadiska žánru je Smäd geniálny a ojedinelý počin. Nesbo si nastavil latku, ktorú bude veľmi ťažké prekonať, a som zvedavá, či sa mu to niekedy podarí.

Smäd je jednou z mála detektívok, ku ktorým sa budete často vracať. Vďaka tomu, že ide o kvalitný román, je totiž úplne jedno, že budete vedieť, kto a prečo vraždil. Autori detektívok v nej nájdu rad fígľov a trikov na oklamanie čitateľa, z ktorých môžu pekne dlho čerpať, a všetci do jedného ocenia originálne zápletky a výrobný rozprávačský štýl.