RECENZIA: Lovec králikov od Larsa Keplera

Čo urobíte, keď počujete básničku o desiatich bielych zajačikov, ktorí skončia v Pekle? Mávnete nad tým rukou? Veľká chyba! Práve ste sa totiž stali terčom vraha, ktorý má veľmi dobré argumenty pre to, prečo vás popraviť. Lars Kepler je vo vrcholnej forme a jeho najnovší román zhltnete na prvýkrát.

Pod pseudonymom Lars Kepler sa skrýva švédska manželská dvojica. Alexandra Coelho Ahndorilová (1966) a Alexander Ahndoril (1967) vstúpili do sveta literatúry v roku 2009, kedy vyšiel ich Hypnotizér. V knihe Hypnotizér sa prvýkrát objavuje detektív Joon Lina, s ktorým sa potom čitatelia mohli stretnúť ešte niekoľkokrát, naposledy v románe Stalker. Zdá sa, že Lars Kepler objavil zaručený recept na úspech. Každá kniha sa stala bestsellerom a obľubu zaznamenala celá séria aj u nás.

loveckra

Možno to bude znieť sexistické, ale pravda je, že za svoj fenomenálny úspech Lars Kepler vďačí aj tomu, že je z polovice žena a z polovice muž. Kepler sa nebojí sentimentu, citov a občas zabrúsi až do revíru gýča. Vďaka tomu jeho knihy nebudete iba čítať, ale prežívať. Keplerove prózy sú neuveriteľne ľudské a prístupné snáď každému. Všetky texty sú zrozumiteľné, remeselne na výšku a v istom smere prosté a civilné. Lars Kepler nemá potrebu hrať sa so slovíčkami a ani sa nesnaží podsúvať do svojich kníh prvky z takzvanej vysokej literatúry. Za to ho čitatelia milujú a sú mu verní.

Aj o škaredých veciach dokáže hovoriť nesmierne poeticky a všetky jeho detektívky majú neobyčajné čaro. Kepler miluje krátke úderné vety a doslova sa vyžíva v intímnych detailoch. Pri čítaní získate pocit, že príbeh dôverne poznáte, čo platí nielen pre sériu s Linou, ale aj pre mysteriózny triler Ihrisko. Lovec králikov je výnimočný v tom, že Joon Lina nie je aktívnym vyšetrovateľom, ako ho poznáme z predchádzajúcich románov, ale po vzore detektívov z klasických detektívok uplatňuje takzvanú lenoškovou metódu – so zločinami sa stretáva len sprostredkovane, pretože sa nachádza vo väzení, ale aj tak dokáže oslniť svojimi trefným dedukciami.

Rola hlavného vyšetrovateľa sa ujala dvadsaťdeväťročná tajná agentka Saga Bauerová. Tá má na starosti vyšetrovanie vrážd, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Prvou obeťou je minister zahraničia a všetko nasvedčuje tomu, že pôjde o nejaké štátne tajomstvo alebo teroristický útok. Čoskoro začína byť jasné, že vrah má osobný dôvod k popravám, čo dokazuje aj fakt, že svedkovia jeho vyčíňanie vyviaznu úplne bez zranení. V knihe Lovec králíků sa prelína triler s krimi románom aj klasickú detektívkou hádankou. Kepler si z každého žánru vybral to najlepšie, a vďaka tomu vznikol úžasne napínavý mišmaš, ktorý vám nedovolí prestať čítať.

Lovec králikov obsahuje množstvo falošných stôp a vy sa rovnako ako policajti mnohokrát ocitnete v slepej uličke. Zlé jazyky by mohli tvrdiť, že zápletky sú až prekombinované, ale to považujem za obrovské plus každej detektívky. Príbeh je síce založený na jednej hlavnej detektívnej línii, ale skrátka neprídu ani tí, ktorých zaujíma súkromný život vyšetrovateľov a podozrivých. Už od začiatku môžete tipovať, kto stojí za všetkými zločinmi a aký k tomu má motív. Myslím, že vymyslíte veľa teórií, pretože presne to bolo Keplerovým cieľom.

Autor bude mať navrch, vždy bude o niekoľko krokov pred vami, ale verte mi, že mu za to budete vďační. Strašidelná atmosféra knihy vám pekne zabrnká na nervy. Čo povedať na záver? Snáď len to, že  je kniha Lovec králikov, ktorá si zaslúži čestné miesto vo vašej knižničke.

Knihu Lovec králikov nájdete na Gorila.sk tu.